Jak si pomocí jídla zlepšit náladu

Jak si pomocí jídla zlepšit náladu

Ženy jsou dvakrát náchylnější ke vzniku deprese než muži. Deprese se může objevit v každém věku, nejčastěji jí ale trpí ženy ve věku od 40 do 59 let. Až 23 % žen v tomto věku berou antidepresiva. Příčiny deprese jsou různé, nejčastěji pak to, že vaše potřeby nejsou plněny. A jak bojovat proti depresi se dočtete níže.

Přehodnoťte potraviny, které jíte

Sacharidy

Deprese jsou spojené s nízkým obsahem sacharidů a s nízkokalorickými dietami. V případě nízkého příjmu sacharidů se sníží hladina serotoninu, který navozuje dobrý pocit. Nízkokalorické diety zase způsobují chronickou únavu, napjatost a deprese. Proto by 55-65 % celkového počtu našich kalorií mělo pocházet ze sacharidů. Zaměřte se na celozrnné sacharidy, které označujeme jako komplexní. Mají vysoký obsah vlákniny a zvyšují množství serotoninu, který mimo zlepšení nálady potlačuje chuť k jídlu a uklidňuje nás. Příliš mnoho sacharidů ale způsobuje ospalost. Jednoduché sacharidy (sušenky, koláč) se nepočítají.

Bílkoviny

Potraviny s vysokým obsahem bílkovin, jako jsou ryby, drůbež, maso, vejce, luštěniny, sýry, mléko nebo tofu obsahují aminokyselinu, která zvyšuje produkci dopaminu, noradrenalinu a adrenalinu. Tyto zvyšují bdělost a energii. Bílkoviny obsažené v mléce a mléčných výrobcích obsahují navíc hormon, který zlepšuje náladu a paměť.

Omega 3 mastné kyseliny

Zdrojem omega 3 mastných kyselin jsou tučné ryby (losos, makrela, sardinky), lněná semínka, vlašské ořechy, řepkový olej. Potraviny bohaté na omega kyseliny zlepšují paměť i náladu. Lidé, kteří mají chronicky nízkou hladinu omega 3 mastných kyselin, trpí více depresemi a pesimismem. Ale nejezte příliš mnoho tuku. Pouze 20-30 % kalorického příjmu potravin by mělo pocházet z tuků. A ne všechny tuky jsou si rovny. Tuky s vysokým obsahem nasycených tuků může vést nejen k depresi, ale také k demenci. Energii navíc spotřebujete ke trávení, takže se budete cítit více unavení.

Minerální látky

Následující minerální látky také zvyšují náladu: selen, železo, thiamin, kyselina listová a B12. Selen se nachází v těchto potravinách: para ořechy, tuňák, slunečnicová semínka, celozrnné bílkoviny, mečoun. Železo najdeme v červeném masu, žloutkách, sušeném ovoci, fazolích, játrech. Thiamin se nachází obilných zrnech, vepřovém masu, kvasnicích, květáku a vejcích. Zdrojem kyseliny listové jsou zeleně zbarvené listy salátu, pomeranč, grep, ořechy, klíčky, celozrnný chléb a luštěniny.

Jakému jídlu se vyhnout

Již jsme několikrát naznačili, že tučná jídla se nehodí pro zdravou stravu, která vám pomůže zlepšit náladu. Další potravinou, které bychom se měli vyhnout je kofein. Kofein – ve velkém množství vede k úzkosti, nervozitě a změnám nálad. Způsobuje i únavu – jeho povzbuzující efekt působí jen hodinu. Volte proto kávu bez kofeinu nebo ještě lépe, zelený čaj.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučujeme
300x600.png

Naše tipy
Sledujte také magazín o hubnutí Tukožrout.cz.