Potraviny způsobující úzkost a nespavost

Potraviny způsobující úzkost a nespavost

Trpíte záchvaty paniky, nebo máte problémy se spánkem? Některé potraviny, které jíme každý den (a některé z nich jsou považovány za zdravé!) mají schopnost namáhat náš nervový systém podobně jako stres.

Léky mohou být účinné jen v krátkodobém horizontu. Proto si zjistěte, které potraviny namáhají vaše tělo, a vyhněte se jim, nebo si je dopřejte jen občas.

Kofein

Kofein je na seznamu těchto potravin číslo jedna. Kofein je notoricky známý pro své účinky v oblasti spánku – kofein vás udrží vzhůru tím, že blokuje receptory v mozku podporující spánek. V nedávné studii bylo prokázáno, že kofein zvyšuje hladinu hormonu stresu u všech účastníků a u poloviny z nich vyvolává záchvaty paniky. Ve skutečnosti trvá 16-24 hodin, než kofein zcela opustí lidské tělo. To znamená, že jediný ranní šálek kávy může ovlivnit kvalitu spánku v noci. Pokud si myslíte, že kofein je zodpovědný za vaše poruchy spánku, zkuste snižovat jeho množství.

Brambory, rajčata, lilek, papriky a goji

Všechny tyto rostliny produkují glykoalkaloidy, které rostlina používá k hubení parazitů, jak jsou červi a hmyz. Pro lidské buňky jsou však také toxické. U citlivých jedinců se pak projevují pocity úzkosti. Většina lidí jí tyto potraviny každý den, takže se glykoalkaloidy hromadí v jejich systému. Pokud tedy chcete zjistit, zda ony jsou příčinou vaší nespavosti, budete je muset z jídelníčku vyřadit aspoň na dobu jednoho týdne. Tyto alkaloidy nezničíte ani vařením.

Alkohol

Ačkoli alkohol může být velmi efektivní pro relaxaci a pomůže vám usnout, s postupem času, když začne ubývat, kvalita spánku se výrazně zhoršuje. Jeho spalování závisí na věku, pohlaví, genetickém pozadí a dalších faktorech. V průměru každý drink (sklenička vína, láhev piva či panák destilátu) se dvě hodiny odstraňuje z lidského systému. Dva drinky se vstřebávají 4 hodiny, tři drinky 6 hodin atd. Jak alkohol vyprchává, objevují se „mini-abstinenční“ příznaky, a to projevy úzkostí, zlými sny apod.

Potraviny po datu spotřeby, fermentované, uzené (například salám, sýr, zelí, červené víno apod.)

Do některých potravin se přidávají v průběhu zpracovaní bakterie a nechají se kvasit. Důvodem je prodloužení doby spotřeby, lepší chuť apod. Tyto bakterie se ale rozkládají na biogenní aminy, například na histamin, který zhoršuje lidský zažívací, hormonální, kardiovaskulární a nervový systém. Histamin vyvolává úzkost a nespavost u citlivých jedinců, částečně díky své schopnosti zvyšovat adrenalin. Histamin je nezničitelný, ale pokud se vyhnete těmto upraveným potravinám a nahradíte je za čerstvé potraviny, můžete dosáhnout lepšího spánku.

Cukr, mouka a další rafinované sacharidy

Všechny cukry a škroby (výjimkou jsou přírodní formy, jako je ovoce nebo třeba sladké brambory) jsou považovány za rafinované sacharidy.

Populární snídaňové potraviny, jako je pomerančový džus, sladké jogurty a většina obilovin jsou bohaté na rafinované sacharidy. Pokud s nimi tedy začnete den, zvýšíte si nejen hladinu cukru v krvi, ale ovlivníte také svou náladu, energii a koncentraci – a to v negativním smyslu. Na snížení hladiny cukru v krvi se podílí zvýšená produkce adrenalinu, který způsobuje panické příznaky (pocení, závratě, bušení srdce).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučujeme
300x600.png

Naše tipy
Sledujte také magazín o hubnutí Tukožrout.cz.