Ketonová dieta

Ketonová dieta

V poslední době se rozvinul trend s názvem ketonová dieta či keto dieta. Je to dieta, při které tělo produkuje v játrech keton jako důsledek nízkého počtu přijatých sacharidů. A tento keton je pak místo sacharidů používán jako zdroj energie.

Jak funguje ketonová dieta?

Podstatou ketonové diety je to, že pokud jíte sacharidy, vaše tělo produkuje glukózu a inzulin. Glukóza je nejjednodušší molekula v lidském těle, která se mění na energii, takže když ji při nízkosacharidové dietě vynecháme, musíme zvolit jiný zdroj energie. Inzulin je produkován, aby zpracoval glukózu v krevním řečišti. Protože ale tělo dostane energii z cukrů, už ji nemusí získávat z tuků, a ty si proto uloží na horší časy. Tím jsme zabrousili k jedné z výhod ketonové diety: snižuje množství cukru v krvi.

Tím, že snížíme příjem sacharidů, tělo se indikuje do stavu známého jako ketóza. Jde o přirozený proces, který nastane, když je příjem potravy nízký. Během tohoto stavu produkujeme ketony, které jsou vyrobeny z tuků zachycených v játrech.

Cílem ketonové diety je tedy přinutit své tělo, aby setrvalo v tomto metabolickém stavu. Tohoto ale nechceme dosáhnout hladověním, ale s pomocí vyřazení sacharidů ze svého jídelníčku. Lidské tělo je extrémně přizpůsobivé k tomu, co do něj dostaneme – takže když to přeženeme s tuky, ale jíme málo sacharidů, tělo začne produkovat ketony jako hlavní zdroj energie.

Různé druhy ketonových diet

Existuje více typů ketonových diet. Liší se množstvím povolených živin v potravě či počtem dovolených sacharidů.

  • Standardní ketonová dieta se skládá ze 75 % tuku, 20 % bílkovin a 5 % sacharidů.
  • Vysoko-proteinová ketonová dieta obsahuje 60 % tuku, 35 % bílkovin a 5 % sacharidů.
  • Cyklická ketonová dieta zahrnuje období vyššího příjmu sacharidů (například 5 ketonových dnů a 2 vysoko-sacharidové dny).
  • Cílená ketonová dieta dovoluje vyšší příjem sacharidů v průběhu cvičení.

Ze všech těchto druhů keto diet, byly více studovány pouze první dvě. Další dva typy se zaměřují spíše na sportovce.

Jaké potraviny jsou povoleny?

Pokud chcete zahájit keto dietu, budete si muset plánovat svůj jídelníček předem. Základem je sledovat si množství přijatých sacharidů, tuků a bílkovin. Sacharidy, které přijmete, by měly pocházet ze zeleniny, oříšků a mléčných produktů. Vyhnout byste se měli obilninám, škrobu (brambory, fazole, čočka) a ovoci. Pokud máte volit mezi zeleninou, vyberte vždy raději listnatou a nebo tmavě zelenou.

Zde jsou jídla, která jsou pro keto dietu žádoucí: maso, ryby, vejce, máslo a smetana, sýry, oříšky a semínka, zdravé oleje (kokosový, olivový, avokádový), avokádo, zelenina s nízkým množstvím sacharidů (rajčata, cibule, paprika – pouze zelená). Sůl, pepř a další dochucovadla bez cukru jsou přípustná.

Jak vypadá jídelníček?

Váš talíř by měl být rozložen na bílkovinu (maso), sacharidy (zelenina) a tuky (olivový olej, máslo). Příkladem hlavního jídla tak je například kuřecí prso smažené na olivovém oleji, k tomu brokolice a sýr. Nebo steak s bylinkovým máslem a k tomu špenát. Pokud budete mít kdykoli v průběhu dne hlad, dejte si na svačinu oříšky, semínka, sýr či arašídové máslo.

Potraviny nevhodné pro ketonovou dietu

Ve zkratce ještě uveďme, kterým jídlům byste se při keto dietě měli vyhnout: slazená jídla (sodovky, džusy, smoothie, sušenky, zmrzlina), obilniny (pečivo, těstoviny, cereálie), ovoce, škrob (brambory, mrkev), nízkotučné produkty, omáčky ochucené cukrem, nezdravé tuky (majonéza), alkohol (obsahuje hodně sacharidů).

Výhody ketonové diety

Jako hlavní výhodu bychom měli uvést snížení hmotnosti, protože to je hlavní důvod, proč lidé diety drží. Hlavním důvodem je to, že tělo spaluje tuk, aby z něj získalo energii. Velkou výhodou ketonové diety je také to, že můžete zhubnout bez toho, že byste museli počítat kalorie.

Mezi zdravotní výhody ketonové diety můžeme zařadit to, že snižuje „špatný“ cholesterol a zvyšuje ten „dobrý“. Snižuje také hladinu cukru v krvi a tím přispívá k prevenci proti cukrovce a srdečním chorobám.

Z hlediska krásy má keto dieta také přínos – snižuje výskyt akné tím, že příjem cukru je menší.

Rizika ketonové diety

V minulosti byly nízkosacharidové diety hodně kritizovány. Říkalo se, že nemůže být zdravé jíst takové množství tuku. Ale pokud porovnáme nízkosacharidovou dietu a nízkotučnou dietu, zjistíme, že nízkosacharidová je zdravější. Protože když budete jíst potraviny s vysokým obsahem sacharidů, tělo si je přemění na tuky, které si uloží.

Jako preventivní opatření byste se před začátkem diety měli poradit se svým lékařem, zejména pokud máte problém s ledvinami (zvýšené množství bílkovin je může ještě více zatížit). Pokud však máte srdeční problémy nebo problémy s hladinou cukru v krvi, nemusíte mít strach se zavedením této diety.

Závěrem…

Závěrem už zbývá říci, že ketonová dieta je skvělá, zdravá, ale ne pro každého. Hodí se pro lidi, kteří mají nadváhu, diabetes nebo hledají jen něco, jak zlepšit svůj metabolismus. Už méně se hodí pro atlety nebo profesionální sportovce, kteří potřebují zvláštní stravu. Takže popřemýšlejte sami, zda je tato dieta to pravé pro vás.

1 komentář u „Ketonová dieta“

  1. MirekC napsal:

    Svého času jsem držel tzv. Atkinsonovu dietu. Těžce jsem sháněl Lestradelovo činidlo na zjišťování přítomnosti ketonů v moči. Poslal mi ho doc. Rajko Doleček. Fungovala naprosto úžasně do té doby než jsem dosáhl cílové hmotnosti a navštívil první cukrárnu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučujeme
300x600.png

Naše tipy
Sledujte také magazín o hubnutí Tukožrout.cz.