Jaterní dieta vhodné potraviny

Jaterní dieta vhodné potraviny

Lidé trpí různými neduhy a chorobami, které mohou být z velké části způsobené nesprávně zvolenou stravou. Například vyšší příjem bílkovin může způsobit problémy s játry. Lidé, kteří trpí takovou chorobou, musí jíst zvláštní jídelníček, vyhýbat se tučnému a smaženému jídlu, a také bílkovinám. Musí držet tzv. jaterní dietu.

Pozor na bílkoviny

Jaterní problémy jsou z velké části způsobeny nesprávným zpracováním bílkovin. Bílkoviny za normálních okolností pomáhají regenerovat lidské tkáně a pomáhají proti hromadění škodlivých látek a tedy proti poškození jaterních buněk. Onemocnění jater je velmi vážným onemocněním, protože prostřednictvím jater tělo vstřebává důležité bílkoviny a živiny.

Základní změny v jídelníčku

Změny v jídelníčku při onemocnění jater mohou zahrnovat snížení množství nesprávných bílkovin, čímž dojde k omezení hromadění toxických zplodin (avšak ne příliš, protože nedostatek bílkovin zase vede k nedostatku aminokyselin). Další změnou bude zvýšení příjmu sacharidů v poměru k bílkovinám. Při vážných onemocnění jater bude třeba také užívat různé léky a vitamíny předepsané lékařem a co je hlavní – omezit příjem soli. Sůl totiž zadržuje tekutinu, čímž může způsobit otoky v játrech.

Obecná doporučení

Změny, které se v jídelníčku stanou, z velké míry závisí na tom, jak vážné poškození jater je. Před tím, než se rozhodnete zavádět některá opatření, byste rozhodně měli navštívit lékaře a konzultovat s ním svůj jídelníček. Obecná doporučení znějí takto:

  • Jezte velké množství sacharidů, které se stanou hlavním zdrojem příjmu ve vaší stravě.
  • Jezte průměrné množství tuků, které vám doporučil váš lékař. Tuky a sacharidy pomáhají zabránit odbourávání bílkovin v játrech.
  • Na každý kilogram tělesné váhy jezte jeden gram bílkovin denně (to znamená, že člověk s váhou 70 kg bude jíst 70 g bílkovin denně). Do tohoto počtu se nezahrnuje jídlo pocházející ze škrobu (například brambory nebo mrkev) a zelenina.
  • Jezte vitamínové doplňky, obzvláště vhodný je B-komplex.
  • Omezte množství soli.

Nevhodné potraviny

Mezi nevhodné potraviny jaterní diety patří tuky obecně (olej, máslo, sádlo) a tučná jídla (slanina, bůček, krkovička, paštiky, uzeniny apod.), a to včetně tučných polévek (například tzv. „zabíjačková“ polévka), konzervované výrobky, koření, tučné mléčné výrobky (včetně majonézy, tatarské omáčky, hořčice a kečupu), ořechy, kokos, nadýmavá (květák, zelí) a aromatická (česnek, cibule) zelenina, uzené maso včetně ryb, sladkosti, čerstvé pečivo, kompot, ovoce, grilovaná a smažená jídla, vaječný žloutek.

Vhodné potraviny

Naopak, mezi vhodné potraviny patří nízkotučné mléčné výrobky, libové maso a ryby, oloupané ovoce, zelenina (mimo zakázanou), starší pečivo, vařená a dušená jídla, suchary, bylinky, vaječný bílek.

Jídelníček

A zde už je vzor toho, jak by měl vypadat jídelníček při jaterní dietě:

Snídaně – pomeranč, vařené ovesné vločky s polotučným mlékem a trochou cukru, plátek toastového chleba, jahodový džem, káva nebo čaj.

Oběd – asi 100 g bílé ryby nebo libového masa, škrob (mrkev, brambora), vařená zelenina, salát, dva plátky celozrnného chleba, čerstvé ovoce.

Svačina – mléko a grahamové krekry.

Večeře – asi 100 g bílé ryby nebo libového masa, škrob, vařená zelenina, salát, celozrnné pečivo, mléko.

Pozdní večeře – čerstvé ovoce, sklenice mléka.

Detoxikace jater

Odborníci pro zdravou výživu doporučují jednou za čas detoxikovat játra. K tomuto účelu najdeme spoustu prostředků v lékárnách. Můžete se rozhodnout využít pomoc těchto léčiv, anebo se alespoň jednou za čas zaměřte na zdravé stravování a například jednou za dva měsíce si udělejte týden s jaterní dietou.

Shrnutí

Jaterní dieta je nutná pro všechny, kteří mají dlouhodobé problémy s játry. Protože se však jedná o zdravé stravování, řídit se jí mohou i lidé zdraví, kteří chtějí zapracovat na svém zdraví. Jediné, na co by si měli dát pozor, je zvýšený příjem sacharidů ve stravě, které by ale při správném složení jídelníčku neměly způsobovat potíže. Protože se jedná o stravu, která je připravovaná vařením, dušením či zapékáním bez tuku, jedná se o nízkokalorickou stravu vhodnou i pro lidi, kteří se snaží zhubnout.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučujeme
300x600.png

Naše tipy
Sledujte také magazín o hubnutí Tukožrout.cz.