Co byste měli vědět o veganství

Co byste měli vědět o veganství

Veganství je nejen dieta, ale také filozofie. Cílem veganů je udržení svého vlastního zdraví, ale také napomáhání životnímu prostředí a zamezení bezpráví na zvířatech. Vegani i vegetariáni jsou proto také často aktivisté za práva zvířat. Veganství má schopnost snížit riziko chronických onemocnění, mezi která patří například diabetes. Jídelníček veganů nezahrnuje živočišné produkty – maso, vejce, med, želatina ani mléčné výrobky.

Hlavními potravinami ve veganském jídelníčku je ovoce, zelenina, celozrnné výrobky, ořechy, semena a luštěniny. Denní složení potravin mají vegani rozděleni takto: aspoň 6 porcí zrn denně (nejčastěji se jedná o celozrnný chléb obohacený o vápník), pět porcí luštěnin, ořechů nebo další druh bílkovin (například arašídové máslo, cizrna, tofu, brambory, sójové mléko), dále pak čtyři porce zeleniny, dvě porce ovoce a dvě porce zdravých tuků (sezamový olej, avokádo, kokos).

Je tato dieta drahá?

Budete muset udržovat v lednici spoustu čerstvé zeleniny a ovoce, což se může zdát náročné z hlediska návštěvy obchodů. Co se ale týče ceny potravin, troufám si říct, že oproti běžné stravě ušetříte za maso, které se s cenou sójového masa nedá srovnávat. Na druhou stranu si připlatíte za tofu, sójové výrobky (např. jogurty) a celozrnné pečivo (které je bohužel o něco dražší než bílé pečivo).

Zhubnete?

Pravděpodobnost toho, že zhubnete, je velmi vysoká. Vegani totiž přijímají mnohem méně kalorií. Pokud navíc přidáte trochu tělesné aktivity, je úspěch zaručen. Navíc nemusíte mít strach z toho, že budete mít hlad – celozrnné výrobky, ovoce i zelenina jsou plné vlákniny a udrží vám pocit sytosti.

Je snadné stát se veganem?

Pokud se chcete stravovat zdravě, budete muset hlavně ze začátku svou potravu plánovat. Co se týče receptů – na internetu jsou dostupná neomezená množství veganských receptů – existují samozřejmě také knihy a jiné zdroje. Problém ale může nastat se stravováním mimo domov – některé restaurace nemusí mít veganská jídla. Alkohol u této diety je přípustný, ale například některá vína jsou filtrovaná přes želatinu či vaječné bílky. Je proto třeba každou láhev kontrolovat (například prostřednictvím webové stránky www.barnivore.com).

Zdraví a výživa

U začátečníků (a nejen u nich) hrozí riziko nedostatečného množství klíčových živin, jako jsou vápník, vitamin D, vitamin B-12, zinek a železo. Přesto se odborníci spíše shodují na tom, že tento typ stravování je zdravý a zdraví bezpečný.

Jakou roli hraje cvičení?

Dospělým se doporučuje zahrnout do jednoho týden 2 a půl hodiny aktivitu mírné intenzity (například rychlá chůze) spolu s posilováním. Některá cvičební centra nabízí cvičební plány přímo pro vegany.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučujeme
300x600.png

Naše tipy
Sledujte také magazín o hubnutí Tukožrout.cz.