Atkinsonova dieta

Atkinsonova dieta

Atkinsonova dieta je založena na nízkém příjmu sacharidů. Můžete jíst bílkoviny a zdravé tuky v jakémkoli množství. Studie prokázaly, že tato dieta je účinná pro snížení hmotnosti bez počítání kalorií a vede také k různým zdravotním přínosům.

S touto dietou původně přišel kardiolog doktor Robert Atkins, který napsal v roce 1972 o této výživě knihu. Od té doby se Atkinsonova dieta stala populární po celém světě.

Původně se odborníci obávali nezdravosti této diety díky velkému množství nasycených tuků, avšak výzkumy prokázaly, že tyto tuky nevyvolávají LDL („špatný“) cholesterol.

Fáze Atkinsonovy diety

Fáze 1 (indukce, představení): jíte 20 g sacharidů po dobu dvou týdnů, s vysokým obsahem tuků i bílkovin. Začínáte hubnout.

Fáze 2 (vyvažování): ke stravě přidáváte ořechy, zeleninu, která má malé množství sacharidů a malé množství ovoce.

Fáze 3 (srovnávání): když už se blížíte vaší cílové hmotnosti, přidáte více sacharidů – a přidáváte tak dlouho, dokud se hubnutí zpomaluje.

Fáze 4 (udržování): jíte tolik zdravých sacharidů, kolik vaše tělo snese bez znovunabytí původní hmotnosti.

Zakázané potraviny:

  • Cukr: nealkoholické slazené nápoje, ovocné šťávy, koláče, sladkosti, zmrzlina, atd.
  • Obilniny: pšenice, špalda, žito, ječmen, rýže.
  • Rostlinné oleje: sójový olej, kukuřičný olej, řepkový olej a několik dalších.
  • Trans-tuky: tuky s označením „ztužený“ na obalu.
  • Potraviny „s nízkým obsahem tuku“ – ty mají obvykle vysoký obsah cukru.
  • V první fázi se navíc vyhýbáme:
  • 1. Vysoko sacharidová zelenina: mrkev, vodnice atd. (jen v první fázi).
  • 2. Vysoko sacharidové ovoce: banány, jablka, pomeranče, hrušky, hrozen.
  • 3. Škrob: brambory, batáty.
  • 4. Luštěniny: čočka, fazole, cizrna atd.

Povolené potraviny:

  • Maso: hovězí, vepřové, jehněčí, kuřecí, slanina a další.
  • Tučné ryby: losos, pstruh, sardinky atd.
  • Vejce
  • Zelenina s nízkým obsahem sacharidů: kapusta, špenát, brokolice, chřest a další.
  • Plnotučné mléčné výrobky: máslo, sýr, smetana, jogurt.
  • Ořechy a semena: mandle, ořechy vlašské, makadamové ořechy, slunečnicová semínka atd.
  • Zdravé tuky: panenský olivový olej, kokosový olej, avokádo a avokádový olej.

Po ukončení první fáze můžete pomalu přidávat zdravější zdroje sacharidů, například jablka, luštěniny, brambory, ovoce a zelenina. První fáze trvá dva týdny – během tohoto období minimalizujete příjem sacharidů.

Jídelníček

Zde jsou příklady, jak by mělo jídlo na Atkinsonově dietě vypadat:

  • Snídaně: vejce a zelenina, smažené v kokosovém oleji.
  • Oběd: kuřecí salát s olivovým olejem, hrst ořechů.
  • Večeře: steak a zelenina.
  • Snídaně: vejce a slanina.
  • Oběd: kuřecí maso a zelenina.
  • Večeře: karbanátek se zeleninou a máslem.
  • Snídaně: omeleta se zeleninou, smažená na másle.
  • Oběd: krevetový salát s trochou oleje.
  • Večeře: Mleté hovězí maso smažené se zeleninou.

Asi jste si všimli, že dieta zahrnuje pouze tři jídla denně. Pokud budete mít mezi jednotlivými jídly hlad, zvolte některou z následujících svačin: Vejce na tvrdo, kousek sýra, kousek masa, hrst ořechů, řecký jogurt, jahody a šlehačka, po první fázi též ovoce a mrkev.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučujeme
300x600.png

Naše tipy
Sledujte také magazín o hubnutí Tukožrout.cz.