Těmto rozhodnutím o hubnutí se vyhněte

Těmto rozhodnutím o hubnutí se vyhněte

„Chci shodit 20 kilo.“

Proč je toto rozhodnutí špatné? Jedná se o dlouhodobý cíl, ale pokud jste na dietě, potřebujete motivaci. Té se vám dostane v momentě, kdy začnete splňovat určité menší cíle. Proto je vhodné říct si: Tento týden zhubnu o 1 kg.

„Zkusím … dietu.“

Pokud začnete zkoušet jednu dietu za druhou (z nichž některé nemusí být vůbec zdravé) jste odsouzeni k neúspěchu. Typické diety vyžadují vyřazení některých hlavních druhů potravin, například obilovin nebo masa, což je nezdravé. Místo zaměření se na určitou dietu je lepší zaměřit se ve stravě na zdravé bílkoviny a zeleninu u každého jídla.

„Přestanu jíst v restauracích.“

Zvláště pokud jste zvyklí do restaurací vyrážet s přáteli, budete se tímto rozhodnutím cítit frustrovaní. Nemusíte vynechat jídlo v restauracích úplně, stačí si vybírat zdravější jídla – např. jako přílohu čerstvou zeleninu místo hranolek.

„Budu jíst 5000 kJ denně dokud nezhubnu.“

Samozřejmě, příjem kalorií ovlivňuje hubnutí, ale pokud budete jíst menší porce jídla jen po dobu hubnutí a poté začnete jíst stejně jako předtím, opět přiberete. Jedná se o jo-jo efekt. Pokud si nejste jistí, jak zdravě zhubnout, měli byste navštívit dietologa.

„Provedu celkovou detoxikaci svého těla.“

Dlouhodobé pokusy o detoxikaci většinou nedotáhneme do konce. Místo skokového dvoudenního hubnutí, kdy pijete jen ovocné a zeleninové šťávy je lepší nahradit pouze snídani a oběd touto šťávou. Na večeři jsou vhodné celozrnné potraviny, zelenina a libové maso – například kuřecí prsa nebo ryby.

„Stanu se vegetariánem.“

Pokud chcete zhubnout, musíte spotřebovat více kalorií, než jich přijmete. Samotné vyřazení masa z jídelníčku ale nemusí nutně snížit příjem kalorií. Naopak, někteří nováčci mohou na začátku přibývat na váze, díky zařazením tučných sýrů a těstovin. Správným rozhodnutím by tedy mělo být snížit příjem masa. Maso by na talíři mělo zabírat jednu čtvrtinu. Zbytek talíře doložíme celozrnnými výrobky, ovocem a zeleninou.

„Budu se vážit každé ráno.“

Tato každodenní rutina není přesným měřítkem v pokroku. Můžete přibrat, pokud posilujete – ale přiberete jen na svalové hmotě a ne na tuku. Proto je vhodnější měřit své tělo pomocí centimetrů ne podle váhy.

„Končím s nezdravým jídlem.“

Toto předsevzetí většinou končí přejídáním. Mnoho odborníků na hubnutí proto doporučuje pravidlo 80/20. To znamená, že 80 % kalorií bude pocházet ze zdravých zdrojů a zbylých 20 % bude na dietní přešlapy (například čokoláda, kousek uzeného atd.).

„Snížím svůj kalorický příjem vynecháním snídaně.“

Výzkumy prokázaly, že vynecháním ranního jídla vede ke zvýšení přijatých kalorií odpoledne. Snídaně způsobují to, že později odpoledne nebudete mít chuť na vyloženě nezdravé jídlo. Na snídani se doporučují konzumovat kvalitní bílkoviny s obsahem vlákniny. Příkladem je například vegetariánská omeleta s celozrnným toastem nebo řecký jogurt s ovocem a lžící oříšků.

„Nebudu jíst po deváté hodině večer.“

Neexistuje žádné pravidlo týkající se toho, kdy nejpozději je zdravé jíst. Tělo ukládá kalorie, které nejsou spotřebovány na energii, i když večer nejíte. Správným řešením tohoto problému je spát minimálně 7 hodin denně. Lidé, kteří dostatečně dlouho nespí, jsou náchylnější k přibývání na váze.

„Budu více cvičit.“

Toto rozhodnutí není dostatečně konkrétní, aby bylo úspěšné. Proto je třeba stanovit si přesně, jaké cviky a v jakém množství budete týdně provádět. Začátečníci by měli začít s jedním cvičením týdně, ve kterém se kombinuje kardio cvičení a silový trénink. Po třech týdnech je vhodné přidat další cvičení na týden. Toto pomalé přidávání je vhodné také proto, že tělo si zvyká postupně a vy se tak vyhnete případným zraněním.

„Budu chodit na jógu čtyřikrát týdně.“

Ani toto rozhodnutí není správné, protože vám to jednak může časem připadat nudné, a jednak nespálíte až tolik kalorií, jako u jiného aerobního cvičení. Proto je dobré začlenit více druhů cvičení. Takže jógu můžete doplnit například jízdou na kole, rychlou chůzí, během nebo například zumbou. To vám pomůže také urychlit hubnutí, což je na začátku vždycky lepší pro motivaci.

„Dvě hodiny denně budu trávit v posilovně.“

Proč je i toto rozhodnutí špatné? Opět se můžete dostat do stereotypu, takže cvičení pro vás bude nudné, taktéž hrozí různá zranění, zvláště pokud začínáte se sportem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučujeme
300x600.png

Naše tipy
Sledujte také magazín o hubnutí Tukožrout.cz.