Principy tréninku

Principy tréninku

Proč se lidé zapojují do fyzické aktivity?

Lidé se zapojují do cvičení hned z několika důvodů: chtějí zlepšit své zdraví a fyzickou kondici, chtějí dosáhnout svých sportovních ambicí, odstranit napětí a stres z každodenního života, mají ze cvičení dobrý pocit. Účast ve sportu podporuje spolupráci v kolektivu, rozvíjí konkurenční prvek, poskytuje fyzickou výzvu a příležitost poznat nové lidi a nové přátele.

Principy tréninku

Trénink s cílem zlepšit výkon se řídí následujícími principy přípravy: specifičnost, přetížení, odpočinek, adaptace a vratnost.

Specifičnost

Chcete-li zvýšit rozsah pohybu pro konkrétní společné akce, budete muset provádět cviky, které se této společné akce týkají. Je možné mít dobrou pohyblivost ramenního kloubu, a zároveň špatnou pohyblivost kyčelního kloubu. S pomocí cvičení lze dosáhnout zlepšení pohyblivosti i kyčelního kloubu. Množství a povaha tréninku se bude lišit v závislosti na požadavcích událostí a současný rozsah pohybu.

Specifičnost je také důležitým principem při silovém tréninku, kdy je nutné cvičit podle typu požadované pevnosti. A i když je specifičnost důležitá, vhodné je současně zahrnutí i jiného než silového tréninku – například dřepu.

Přetížení

Sval se posílí pouze tehdy, když pracuje mimo svou obvyklou intenzitu. Je třeba postupně zvyšovat zátěž ve snaze rozvíjet se. Přetížení můžeme dosáhnout například zvýšením odolnosti (přidáním 5 kg na činky), zvýšením počtu opakování se stejnou hmotností, zvýšení počtu sad cvičení, zvýšení intenzity (více cviků ve stejném čase).

Odpočinek

Odpočinek je nutný pro obnovu těla po tréninku a pro přizpůsobení se.

Adaptace

Tělo reaguje na cvičební zatížení a postupně se zvyšuje jeho schopnost vyrovnat se s tímto břemenem. Adaptace nastane během období odpočinku (zotavení) po tréninku.

Rychlost adaptace je závislá na objemu, intenzitě a frekvenci tréninků.

Vratnost

Zlepšený rozsah pohybu lze dosáhnout a udržovat pravidelným cvičením pohyblivosti. Pokud cvičení pohyblivosti přestane, rozsah pohybu se časem snižuje a nově nabité síly budou ztraceny.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučujeme
300x600.png

Naše tipy
Sledujte také magazín o hubnutí Tukožrout.cz.