Chia semínka hubnoucí zázrak

Chia semínka hubnoucí zázrak

Kdo by neznal Chia semínka. Mají mnoho pozitivních zdravotních účinků a dají se využít i při dietách. Hodí se do různých koktejlů, kaší na hubnutí i do běžných jídel. Semena šalvěje hispánské používali již staří Aztékové. Ti zjistili, že stačí jedna hrst a mají najednou spousty energie na své bitvy i dálkové běhy. Skutečně jsou chia semínka hubnoucí zázrak?

Chia semínka – co to je?

Jedná se o drobná bílá či černá semínka rostliny šalvěje hispánské. Obsahují až 30 % toho nejčistšího přírodního oleje. Nemají takřka žádnou chuť jen jemný nádech ořechů. I díky tomu se mohou v kuchyni využít takřka do všeho.

Tajemství semínek je v dokonalé kombinaci živin. Obsahují minerály (vápník, hořčík, železo, zinek a jiné), bílkoviny, vlákninu, vitamíny i omega-3 mastné kyseliny či kyselinu skořicovou. Je to dokonalý koktejl živin, které vaše tělo dokáže skvěle využít. Navíc se hodí i pro vegetariány, vegany, sportovce, alergiky na lepek i těhotné. Jíst je mohou i děti.

Kolik jich můžete denně sníst?

Doporučuje se denně sníst asi 2 lžíce semínek. Zatím ještě nebyly zaznamenány známky předávkování. Pro rizikové skupiny osob existují některé vedlejší účinky, i když jich není moc. Zejména lidé, kteří užívají léky na ředění krve a trpí na žaludeční potíže, by si měli hlídat denní příjem.

Chia semínka hubnoucí zázrak

  • Semínka na sebe dobře váží vodu, a když se do ní ponoří, dokáží zvětšit svůj objem až 12x. V trávicím systému vytvoří jemný gel, který ho hydratuje a upravuje metabolismus.

  • Protože se semínka v žaludku zvětší, jste dříve sytí a déle vám to vydrží.

  • Vaše tělo dokáže mnohem lépe zpracovat dodanou energii, cukr se uvolňuje postupně a vás nehoní chuť na sladké.

  • Díky semínkům pomaleji trávíte bílkoviny a dokonce dokáží nahradit i některé suroviny, např. vejce do pečení či jíšku.

Je mnoho důvodů, proč vyzkoušet chia semínka. Dodají vám energii na dlouhé hodiny, až 5x více vápníku než klasické mléko. Jsou skvělou volbou i jako prevence osteoporózy. Jsou plné antioxidantů a dokáží bojovat proti předčasnému stárnutí. Pomáhají upravovat hladinu krevních cukrů a krevní tlak, potlačují záněty a zlepšují imunitu. Dokáží vám ulevit při bolestech svalů, kloubů a jsou skvělé na regeneraci po úrazech a operacích.

Jak chia semínka používat?

V kuchyni se dají chia semínka používat mnoha různými způsoby. Jsou měkká, takže se hodí i do salátů nebo je můžete zobat jen tak. Skvěle se hodí do pečiva, protože ho zvláční a zjemní. Navíc není nutné používat tolik vajec. Jedno vajíčko lze nahradit polévkovou lžící semínek. Navíc semínka pomáhají udržet chleba déle čerstvý. Zalijte semínka asi 4 lžícemi vody a nechte asi 20 minut bobtnat. Poté přidejte do těsta. Chia semínka se výborně hodí i jako přísada do sushi. Rozmíchají se s vodou v poměru 1:10 asi 20 minut a pak smícháte 2 díly rýže a 1 díl nabobtnaných semínek. Získáte ideální konzistenci na přípravu sushi. Připravit si můžete i nápoj, který povzbuzuje vaši energii. Znovu smícháte 3 lžíce semen se sklenicí vody a necháte odstát. Můžete dochutit medem či stévií, mátou a citronem. Zamíchejte a popíjejte. Z chia si snadno vytvoříte i výborný pudink. Zkuste pokrájet jablko a banán, zalijte hrnkem rostlinného mléka a přidejte trochu skořice. Můžete dosladit a rozmixujte. 2 lžičky semínek přidejte až na konec a opět nechte asi 20 minut odstát. Pudink dejte odpočinout do lednice a můžete ochutnávat.

A kde je koupit? Narazíte na ně dnes prakticky všude. Prodávají je ve zdravé výživě, v supermarketech i drogeriích. Dají se pořídit i na internetu.

Zdravotní potíže spojené s chia semínky

Chia semínka většinou žádné zdravotní komplikace nepřinášejí. Jsou vhodné i pro osoby alergické na lepek i pro diabetiky. U těch ovšem mohou ovlivňovat působení léku, proto je lepší se o jejich konzumaci poradit s lékařem. Nežádoucí účinky mohou zaznamenat i lidé s nízkým krevním tlakem. U citlivých jedinců se mohou objevit i alergické reakce. Objevují se sice ojediněle, ale existují. Větší riziko je zejména u lidí, kteří jsou alergičtí na hořčici nebo jiná semena a ořechy.

Chia semínka se dnes dají přidat skoro do všeho. Jsou chuťově výborná a navíc velmi zdraví prospěšná. Určitě stojí za to tento malý velký zázrak vyzkoušet.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučujeme
300x600.png

Naše tipy
Sledujte také magazín o hubnutí Tukožrout.cz.