Jak se zbavit nespavosti?

Jak se zbavit nespavosti?

Málokomu se chce celou noc koukat do stropu. Nespavost je však neuvěřitelně běžným onemocněním po celém světě. Proto se v tomto článku zaměříme na strategii, jak usnout a neprobudit se až do rána.

Nespavost je definována jako neschopnost usnout, neschopnost nerušeného spánku (probouzení se v průběhu noci) nebo neschopnost spát tak dlouho, jak tělo potřebuje. Důsledkem jsou potíže s koncentrací, únava a podrážděnost. Nespavost může být akutní (trvá jen jednu či dvě noci) nebo chronická (v délce trvání od jednoho měsíce až po celé roky).

Poruchy spánku jsou často příznakem jiného onemocnění nebo stavu, jako jsou třeba deprese, chronické bolesti či stres. Nejčastěji nespavost pramení z kombinace několika faktorů, včetně zdravotních a psychologických záležitostí, konfliktních vztahů, ale patří sem také behaviorální faktory (hyperaktivita, sledování televize těsně před spaním a podobně).

Zde je několik rad, které vám mohou pomoci zbavit se nespavosti.

Pozorujte

Zaznamenávejte si, kolik a kdy spíte, kdy v průběhu dne se cítíte unavení a v jaké míře a další příznaky. To vám poslouží ke dvěma účelům – zjistíte činnosti, které vás zrazují od spánku a dále máte v ruce nástroj pro terapeuta, pokud ho někdy kvůli nespavosti navštívíte. Na tyto záznamy už existují i aplikace, například Zeo, YawnLog a další.

Zkuste terapii

Tato terapie se nazývá kognitivní behaviorální terapie. Je dnes poměrně běžná. Zahrnuje sebekontrolu a duševní strategie, vytvoření prostředí, které podporuje spánek a zlepšení kvality spánku. Terapii můžete absolvovat s terapeutem nebo pomocí knih či on-line programů.

Rutina před spaním

Najděte si rutinu, kterou budete dodržovat vždy před spaním. Například jdete do sprchy, vyčistíte si zuby, hodinu se díváte na televizi a pak ji vypnete a jdete spát. Důležité také je to, nevyužívat postel na nic jiného než spánek a sex (ten je konkrétně dobrým zdrojem spánku). Důležitý je výběr správné matrace.

Nekuřte a cvičte

Kuřáci obecně mají větší příznaky nespavosti. Důvodem může být snaha těla zbavit se nikotinu v průběhu noci. Naopak studia prokázala, že aerobní aktivity mohou zlepšit spánek. Necvičte však 3 hodiny a méně před spaním. Také je dobré omezit příjem kofeinu – tedy vynechat kávu. Problémem je i alkohol, který vám sice může pomoci usnout, ale máte velkou pravděpodobnost, že se vzbudíte v průběhu noci.

Navštivte doktora

Pokud už jste zkoušeli všechno možné a nic nezabralo, je čas navštívit lékaře. Ten vám na základě vašeho životního stylu může velmi pomoct.

Nestresujte se

Pokud je důvodem vaší nespavosti stres, zapište si do deníku každý den, co máte zvládnout a řešení napsaných problému. Tak nad nimi nebudete muset přemýšlet před spaním.

Odpočívejte správně

Jen 10-20 minut odpočinku na gauči k televizi nám stačí k tomu, že se cítíme odpočinutí. Ale přehnaná doba strávená u televize naopak spánek narušuje. Pomoci může také meditace a jóga. Dvě hodiny před spaním je vhodné použít tlumená světla.

Vhodná strava

Pro spánek je dobrý hořčík, který se nachází v halibutovy, kešu, mandlích či špenátu. Dále pak strava bohatá na vitamín B – což je listová zelenina, oříšky a luštěniny. Vhodné je také užívání doplňků stravy s těmito látkami. Obrovské porce před spánkem jsou zakázány! Naopak vhodný je heřmánkový či meduňkový čaj. Někomu pomáhá také horké mléko.

Žádné obrazovky

Ani počítač, ani televize, ani tablet. Světlo vyzařované v obrazovkách narušuje spánek tím, že stimuluje denní hormony. Mimoto – tmavá ložnice podporuje spánek. Taktéž se snažte minimalizovat rušící zvuky.

Nic z nezabralo?

Zachovejte klidnou hlavu a zkuste na nespavost vyzrát pomocí rad, které jsme pro vás již dříve publikovali v článku Jak vyzrát na nespavost.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučujeme
300x600.png

Naše tipy
Sledujte také magazín o hubnutí Tukožrout.cz.