Sauna aneb informace pro začátečníky

Sauna aneb informace pro začátečníky

Jak se saunovat?

V sauně si každý vybere místo, které mu vyhovuje. Nevýhodné je místo u dveří, kdy může často vstupovat spousta lidí a to může být otravné. Každý sedí na ručníku, který si sám přinesl (popřípadě který mu poskytli zaměstnanci sauny). Čas strávený v sauně je maximálně 10-15 minut, přičemž poslední dvě minuty bychom měly sedět vzpřímeně. V sauně se chováme tiše, abychom nerušili ostatní. Také při opouštění sauny se snažíme udělat to, co nejvíce potichu. (Pokud jsme v sauně, kde si lidé sami polévají kameny, není vhodné vycházet ze sauny zrovna ve chvíli, kdy kameny byly polity – vypustili bychom ven všechnu páru.)

Po sauně je vhodné dýchat chladnější vzduch aspoň po dobu dvou minut. Skvělou příležitostí k tomu je studená voda, kterou se po sauně budeme chladit. Je to buď již zmiňovaná studená sprcha, studený bazén s vodou či Kneippova hadice. Kůže i dýchací cesty se touto cestou ochladí a omyjí od potu. Je vhodné aplikovat po sauně také horkou koupel nohou – voda by měla mít přibližně 40 °C. Teplá voda rozšiřuje cévy a tak se rozšiřuje i vnitřní teplo, které se přes zvýšený oběh v kůži vypařuje. To vede k ochlazení těla.

Tipy pro saunování

  • Není vhodné jíst před saunou těžká jídla. Je ale vhodné sníst něco lehkého, nejít do sauny s prázdným žaludkem.
  • V případě chronických onemocnění (onemocnění srdce, závažná onemocnění plic, infekce, vysoký krevní tlak, nemoc ledvin, epilepsie, onemocnění štítné žlázy), je nutné konzultovat saunování s lékařem.
  • Saunovat se nesmí ten, kdo je nějakým způsobem nemocný (chřipka, nachlazení atd. – a to ani na začátku nachlazení). Pravidelné saunování může působit jako prevence proti těmto chorobám.
  • Do sauny vždy vcházíme sušší.
  • I když je uvedena doba strávená v sauně na maximálně 10-15 minut, sauna by měla trvat jen tak dlouho, dokud je to člověku příjemné. Někdo vydrží v sauně jen pár minut, může si však dát několik kratších sekcí. Postupně si bude na saunu zvykat, až v ní vydrží doporučených 10-15 minut.
  • V sauně ani před saunováním je zakázáno požívat alkohol.
  • Po skončení saunování je třeba doplnit dostatečné množství tekutin (doporučuje se samozřejmě čistá voda nebo ovocné šťávy).
  • Po sauně je také vhodné se nejen osprchovat, ale také použít hydratační krém.

Zdravotní účinky sauny

Sauny zbavují naše tělo toxinů. Jedním ze způsobů zbavování toxinů z těla je prostřednictvím potu. Za intenzivního tepla v sauně je pocení takové, že toxiny splachuje z těla ve velkém.

Sauny pomáhají při hubnutí. Je to skvělý způsob jak hubnout s minimálním úsilím. Zvýšená srdeční frekvence způsobená sezením při vysoké teplotě v sauně spálí 250 kalorií za 15 minut!

Sauny posilují imunitní systém. Sauny podporují produkci bílých krvinek, které v našem těle bojují proti útočícím infekcím a onemocněním. To znamená, že pravidelní uživatelé sauny mají vyšší počet bílých krvinek, mají tedy lepší imunitu a při nemocech se rychleji uzdraví.

Sauna podporuje sociální interakci. Tohle je vlastně pro někoho výhodou, pro někoho nevýhodou.

Sauny přispívají ke zlepšení vytrvalostních výkonů. Lidské tělo má určitou úroveň tolerance tepla – při pravidelném užívání sauny se tato tolerance zvyšuje. To vede k výraznému zlepšení ve vytrvalostních sportech, protože uživatelé sauny tak cítí méně únavy a dokážou si udržet úroveň energie po delší dobu.

Sauny zlepšují vzhled vlasů. Na pokožce hlavy se nachází mazové žlázy, které mají za úkol hydratovat naše vlasy. Při saunování se tyto žlázy aktivují a uvolňují tak užitečné látky, po kterých vypadají naše vlasy skvěle.

Sauny pomáhají zotavování z tréninku. Spousta posiloven této vlastnosti využívá a mají saunu ve svém areálu. V průběhu pocení v sauně jsou eliminovány metabolické odpady. Sauna zvyšuje průtok krve do unavených svalů a tím jim pomáhá rychle se obnovit.

Nebezpečí sauny

Popáleniny. Toto hrozí zejména u sauny, kde jsou otevřené horké kameny, které se polévají vodou. Ve Finsku byl dokonce případ, kdy muž spadl na tyto kameny tváří a na následky zranění zemřel.

Snížení počtu spermií. Jak je známo, vysoká teplota snižuje počet spermií. Jedna studie zjistila, že počet spermií, který klesl v průběhu jednoho týdne pravidelného saunování, se navrátil k normálu až po pěti týdnech.

Sauny nemusí zabít všechny škodlivé organismy. Naopak, teplé a vlhké prostředí je ideálním prostředím pro šíření plísňových infekcí, jako jsou mykózy nohou a nehtů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučujeme
300x600.png

Naše tipy
Sledujte také magazín o hubnutí Tukožrout.cz.