Pitný režim

Pitný režim

O tom, jak důležitý je pitný režim, už jsme toho slyšeli asi spoustu. Víme, že voda je lidskému tělu prospěšná, je to přirozená složka lidského těla (tvoří až dvě třetiny hmotnosti lidského těla). Někdy jsou ale důvody proč ji pít trochu zmatečné. A i když víme, proč bychom měli pít vodu, málokdo dodržuje doporučené množství vody. Přitom není těžké utvořit si z pití vody pravidelný zvyk. Voda se totiž nepije jen na žízeň – pijeme ji, abychom neměli žízeň. Problémem je také to, že lidé nahrazují vodu kávou, sodovkami či dokonce alkoholickými nápoji (například pivem), ovocnými šťávami, které jsou častokrát doslazovány cukrem, čaje, mléko a dalšími nápoji. Anebo lidé naopak nepijí dostatečné množství vody a jsou dehydratování, což rozhodně neprospívá zdraví.

Zde uvádíme několik důvodů, proč pít vodu:

Voda je pomocníkem při hubnutí

Voda je skvělým nástrojem při hubnutí, protože neobsahuje žádné kalorie. Je tedy možné vypít jakékoli množství vody, aniž bychom z ní tloustli. Přijímání kalorií z nápojů je nejčastější chybou při hubnutí. Sodovky či džusy (nemluvě o alkoholu) jsou přeslazené a plné kalorií, které lidé častokrát zapomínají započítat do svého denního příjmu kalorií. Mezi další významnou vlastnost vody vzhledem hubnutí je to, že potlačuje chuť k jídlu. Pití vody podporuje hubnutí také tím, že dostatečné množství vody odvádí škodlivé látky z těla.

Snižuje riziko infarktu

Vypitím správného množství vody snižuje také riziko infarktu. Výzkumy prokázali, že ti, kdo vypijí více než litr a půl vody denně snižují nebezpečí infarktu až o 41 %.

Funguje jako prevence před dehydratací

Dehydratace způsobuje, že se člověk cítí unavený. Když má člověk žízeň, znamená to, že už je dehydratovaný, proto je důležité doplňovat tekutiny v průběhu celého dne, nejen když je člověk žíznivý.

Zabraňuje vzniku bolesti hlavy

Dalším znakem dehydratace jsou bolesti hlavy. Ve většině případů jsou bolesti hlavy způsobeny právě nedostatečným pitím vody.

Čistí pleť

Pití vody čistí plet a lidé si často všimnou také zvýšeného lesku kůže. Tohoto efektu nedosáhneme přes noc, ale aspoň po týdnu pití vody dle pitného režimu.

Podporuje trávení

Taktéž náš trávící systém potřebuje dostatečné množství vody, aby trávení probíhalo tak, jak má. Dostatečné množství vody dokáže vyřešit problémy se žaludečními kyselinami. Dále je voda potřebná při konzumaci vlákniny.

Snižuje riziko vzniku rakoviny tlustého střeva

S tím, že pití vody podporuje činnost trávícího systému, také souvisí to, že dostatečný pitný režim snižuje riziko rakoviny tlustého střeva o 45 %.

Snižuje riziko rakoviny močového měchýře

Dostatečný pitný režim také snižuje riziko rakoviny močového měchýře o 50 % a také snižuje riziko rakoviny prsu.

Příznivě působí na výkon ve sportu

Dehydratace se také nepříznivě projevuje na sportovních výkonech. Cvičení a sport obecně vyžadují zvýšený příjem tekutin v průběhu a hlavně po cvičení.

Jak začít pít vodu pravidelně?

Nejprve bychom si měli ujasnit, kolik vody denně je potřeba přijmout. Dříve se uváděli dva litry vody na osobu, což je ale velmi nepřesné. Množství přijatých tekutin závisí na hmotnosti člověka – uvádí se, že na jeden kilogram hmotnosti je potřeba přijmout 25 ml vody. U padesátikilové ženy tudíž stačí 1,25 litru tekutin denně.

Důvod, proč je uvedení obecného množství vody pro denní pitný režim nesprávné, je také ten, že toto množství nezahrnuje vodu již v potravinách obsaženou – typické jsou například polévky či omáčky. Dále pak je nutné množství vody v pitném režimu upravit také podle toho, zda je člověk nemocný nebo zda je sportovec.

Je vhodné připravit si určitou rutinu, abychom vypili každý den dostatečné množství vody. Ráno až se vzbudíme, vypijeme sklenici vody, poté také sklenici vody před každým jídlem, před cvičením a v průběhu cvičení. Cílem je pít dřív než budeme mít žízeň.

Skvělým typem, jak dodržovat pitný režim, je vždy u sebe nosit plastovou láhev s vodou. Je také dobré si tuto láhev dát na pracoviště, nejlépe na oči (například na stůl, na pracovní desku), či nalít do sklenice a průběžně pít. Prázdnou lahev opět doplníme a můžeme pít znovu. Díky plastové lahvi máme také lepší přehled o tom, kolik vody jsme už vypili.

TIP: Pokud jste příznivcem zdravého životního stylu a běžná voda z vodovodního kohoutku vám už leze krkem, můžete si přečíst náš článek o tom, jak si zpestřit pitný režim vodou ze studánky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučujeme
300x600.png

Naše tipy
Sledujte také magazín o hubnutí Tukožrout.cz.