Jak funguje žaludek?

Jak funguje žaludek?

Žaludek, jak víme, hraje důležitou roli v trávicím systému, leží v břišní dutině nad tenkým střevem. Jeho hlavní funkcí je uvolňování enzymů, kyselin a žaludečních šťáv, které pomáhají při trávení tím, že rozdělí jídlo do menších segmentů a menších, nerozbitných a adaptabilních organických látek.

Nemoci žaludku

Gastritida je způsobena nadměrnou produkcí kyselin v žaludku. Do jisté míry se produkuje v tenké vrstvě a způsobuje problémy s kyselostí.

Gastro-obrna – je způsobena nesprávným fungováním žaludku, kdy jídlo není správně tráveno a způsobuje bolesti žaludku.

Průjem – je způsoben tím, že viry se usadí na stěnách tlustého střeva a brání absorpci vody – ta je pak velkou rychlostí vylučována z trávicího traktu.

Rakovina – karcinom žaludku se obvykle vyskytuje vzhledem ke kolísání hladiny kyseliny a příznaky mohou být různé – abnormální plnost, nebo pocity hladu, ztráta hmotnosti a bolestivost.

Funkce žaludku

Jakmile potravina narazí na žaludek, otevřou se svěrače žaludku a propustí jídlo dovnitř. Jídlo pak vystupuje do tenkého střeva. Když je jídlo v žaludku, začne tento vylučovat chlorovodíkovou kyselinu a enzymy, které rozloží potraviny tak, aby mohly dále pokračovat přes trávicí systém.

Kyselina se snaží také zabít škodlivé mikroby, kteří mohli spolu s potravou projít do žaludku. Aby kyselina nepoškodila stěny žaludku, pokrývá tyto žaludek neprostupným hlenem, který chrání stěny žaludku před poškozením. Žaludek také produkuje látku, díky níž naše tělo může absorbovat vitamín B12.

Žaludek pojme až 1 litr potravin najednou, to je pak štěpeno postupně v průběhu času. Může trvat 4- 6 hodin, než žaludek stráví jídlo. Čím vyšší je obsah tuku v potravině, tím déle ji žaludek tráví.

Co dělat pro zdraví žaludku?

Následující tipy by měly podpořit zdraví vašeho žaludku:

  • Jezte menší porce.
  • Vyhněte se syceným nápojům.
  • Jezte stravu bohatou na ovoce a zeleninu s minimem tučných jídel.
  • Přestaňte kouřit.
  • Zhubněte.
  • Po jídle se běžte projít nebo buďte ve vzpřímené poloze.
  • Vyhněte se půlnočním svačinkám a jídlu před spaním.
  • Vyhýbejte se potravinám, které dráždí žaludek (ocet, kyselina citronová apod.).
  • Jezte alespoň 25-30 g vlákniny denně.
  • Cvičte pravidelně aspoň 30 minut denně (chůze, běh, silový trénink).
  • Jezte probiotika, pokud máte problémy se žaludkem.
  • Vyprazdňujte se hned, jak ucítíte potřebu. Neoddalujte to.
  • Pokud máte příliš tvrdou stolici, vyzkoušejte přípravky na její změkčení (k dostání v lékárnách nebo požívejte 1 lžíci olivového nebo lněného oleje denně).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučujeme
300x600.png

Naše tipy
Sledujte také magazín o hubnutí Tukožrout.cz.